5 november 2008 - Allting trasigt ska bli helt

Då var valet äntligen över och alla europeers favorit står som vinnare. Och missförstå mig inte nu men jag känner hopp. Det betyder inte att jag tror att Obama är Messias eller att han kommer lösa alla mellanösternkonflikter, fixa USAs klimatpolitik, få finanskrisen på fötter, ge homosexuella giftermålsrätt, kvinnor kroppsrätt och ordna bort världssvälten när han ändå håller på. Om han gör två av de sakerna på ett tillfredsställande sätt under den här mandatperioden blir jag förvånad, inte för att han nödvändigtvis är en dålig politiker utan för att läget inte direkt är stabilt för tillfället och förändringar tar tid.
Nej, det som ger mig hopp är det faktum att USA har en svart president (i januari åtminstone), att en majoritet av det amerikanska folket har bevisat att de är redo att respektera och se upp till en färgad man. Vad det i förlängningen betyder är att förändringar som vi just nu inte vågar drömma om är möjliga.

Så nu ser jag på världens framtid med hopp och tillförsikt och ber till ingen gud att ingen skjuter honom nu.

(Jag känner att det här inlägget kan missförstås på jättemånga sätt men så får det väl kanske vara ibland.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0