26 juni 2008 - Resedagbok, Tarrytown NY, dag 4

Igår hände en supercool grej. Jag tog en skogspromenad på förmiddagen, innan min första lektion och nästan precis när jag kommit in i skogen fick jag syn på ett rådjur (eller en hjort eller vad det nu kan ha varit, jag är INTE någon expert på djur direkt). Precis i närheten var två tjocka amerikanskor som försökte ta sig upp på varsin cykel, en utbrast "Oh, a deer! I don't wanna be hunted by a deer!". De gav sig av på sina cyklar så fort de kunde och lämnade mig ensam med rådjuret. Jag stod stilla och tittade på det ganska länge, det tittade tillbaka på mig och åt lite löv från buskarna i närheten. Sedan började jag gå vidare för jag tänkte att jag skulle ju faktiskt motionera, inte stå still och titta på skogens djurliv. Jag vände mig om för att titta lite till och såg att rådjuret följt efter mig. När jag stannade stannade hon också så bara för att testa tog jag några steg till och stannade sedan, hon gjorde likadant. Jag var helt förstummad och förstod ingenting. Rådjur brukar vara så otroligt skygga. Dessvärre slutade hon följa mig efter ett tag men det var ändå en ganska fantastisk upplevelse. Senare, under samma promenad, såg jag ett annat rådjur, det stod helt lugnt och åt ca två meter ifrån mig. Antagligen blir de matade av någon människa eller något, annars skulle de bli mycket mer skrämda.
Även i övrigt var det en jättefin skog. Vägen jag gick på var i och för sig någon slags cykelväg av asfalt men runt om den kändes det knappt som om någon vistats förut. Om en är lite fördomsfull kan en kanske tänka sig att amerikaner är rädda för naturen och ser till att inte komma för nära den. Förutom rådjur såg jag en and och massvis av ekorrar och jordekorrar. Ekorrar ser en för övrigt flera stycken varje dag häromkring, jag undrar om de är vanligare än i Sverige eller om det bara finns mindre natur här så att de blir tvungna att hålla till närmare människor.

Efter skolan åkte jag, Carita och några andra tjejer till ett köpcentrum i närheten. Det var helt enormt. Jag köpte en t-shirt, ett linne, två par trosor, Little Women av Louisa May Alcott och två av PostSecret-böckerna.


Idag började jag redan tjugo i nio så det blev ingen morgonpromenad (ganska synd för det var faktiskt otroligt mysigt, om jag får tid i helgen ska jag definitivt gå en längre). Första lektionen var iLab, det var ganska rejält tråkigt men det är kanske möjligt att en får ut något av det. Eftersom att allt finns på internet känns det som om de lika gärna hade kunnat ge oss det i läxa, så hade en kunnat göra det när det passade en. Det tänker jag i alla fall göra, även om jag väl får gå på lektionerna också.
Sedan hade vi två engelsklektioner på raken. Den första bestod av lite övningar och den andra av en dokumentär om Brooklyn Bridge. Dokumentären var väl helt okej, det är ju alltid kul att lära sig nya saker, men på vissa ställen kändes det lite överdrivet. Exempelvis menade en man att han kände att livet var värt att leva när han såg bron och en annan att han tyckte att den var ett exempel på människans storhet. SÅ fantastisk är den inte (jag har varit där, bevis här till höger), även om det är fascinerande att de byggde den mer eller mindre för hand.

Efter lunch slutade vi och jag satt och pratade lite med mamma och Mattias på msn. Sedan knackade Laura, Anna och Ella på och undrade om jag ville följa med ner till Tarrytown. Vi gick runt lite och satte oss på ett café och åt glass.
Om tjugo minuter ska vi gå och äta, sedan händer det nog inte så mycket mer idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0