7 juli 2008 - Resedagbok, Tarrytown NY, dag 15

Jag har alltid gillat Sverige och trivts mycket bra där. Jag gillar att vi inte är så många människor, att vi, trots allt, har ett väl fungerande samhälle (även om det, precis som alla andra, kan förbättras på många sätt) och den svenska mentaliteten i allmänhet. Men sedan jag kom hit har jag kommit att bli mer och mer stolt över oss. Ofta när vi diskuterar på lektionerna upptäcker jag vilken väl fungerande demokrati vi faktiskt har och hur långt vi har kommit i utvecklingen.
Exempelvis finns det i USA så kallad public service-tv, precis som i Sverige. Men till skillnad från vår betalas deras med hjälp av donationer från rika människor, vilkas namn visas i början eller slutet av olika program. Jag frågade en lärare om de då kunde känna sig säkra på att det hela inte var censurerat och manipulerat. Hennes svar var att de flesta donationer kom från liberala människor och att en helt enkelt fick hoppas på det bästa. Det känns ju inte som en helt trygg informationskälla direkt.

En annan sak vi kan vara mycket stolta över är att vi, enligt en amerikansk vetenskapstidning, är bäst i hela världen på miljö. Här kommer ett utdrag ur listan:
1. Sverige
2. Schweiz
3. Norge
4. Litauen
5. Lettland
6. Finland
7. Frankrike
8. Nya Zeeland
9. Costa Rica
10. Danmark
11. Island
12. Storbritannien
"..."
23. Kanada
"..."
27. Japan
"..."
54. Australien
55. Iran
"..."
66. USA


För mig innehöll listan många överraskningar. Vem hade till exempel kunnat tro att Costa Rica låg på topp tio? Och att Island, som har så få människor och så mycket natur, kommer först på plats 11 (antagligen beror det på att de inte har någon järnväg). Även att Lettland och Litauen kom så högt förvånade mig.

Svenskar har helt enkelt mycket att vara stolta över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0