26 april 2008 - att vara bra eller att icke vara bra, det är frågan

Funderade lite idag på hur vi hela tiden värderar allting i bra eller dåligt. Vi säger "har du haft en bra dag?", "läser du någon bra bok?", "var det en bra konsert?", osv.
När vi frågar hur någon mår förväntar vi oss att få svaren "bra", "dåligt" eller något mittemellan, inte en beskrivning av hur personen egentligen mår. Men tänk om jag varken mår bra eller dåligt, jag kanske bara är stressad? Eller så kanske jag är nostalgisk, barnslig eller sur.
Varför gör vi så egentligen? Det finns så många andra saker än bra och dåligt. Vädret behöver inte nödvändigtvis vara något av det, det kan faktiskt vara så att det bara är regnigt eller soligt eller molnigt eller dimmigt. En bok kanske är intressant, tankeväckande, irriterande, men måste den nödvändigtvis vara antingen bra eller dålig? Den kanske bara är?
Allt måste inte nödvändigtvis vara antingen roligt eller tråkigt, inte heller vackert eller fult, men av någon anledning tycks vi anse att saker i sig själva har någon slags inneboende egenskap som är antingen bra eller dålig.

Ett av mina lite mindre argumenterande och mer... öh, ointelligenta (dåliga, haha) inlägg kanske.
Jag bara kom på tanken.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej! Jag brukar faktiskt läsa din blogg :P Har nog läst allt.. (för du har ju skrivit så jävla MÅNGA inlägg)
Läste svenskaarbetet du skrivit.. Sokrates was da man.
Du ville lägga till mig, så här är min bloggadress. Jag har tagit bort lösenordet. Men tro nu inte att där står nåt intressant bara (det trodde du nog inte). :P
Skriv mer då!

2008-04-29 @ 23:39:53
URL: http://alavio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0