24 april 2007 - rökning i busskurer

En gång för alla.
Det är inte okej att röka inuti busskurer.
Jag bryr mig inte det minsta lilla om ifall du fryser (ta mer kläder på dig eller strunta i att röka då), ifall det regnar, blåser, snöar eller haglar eller ifall du helt enkelt tycker att du har lika stor rätt som alla andra att stå där inne (det har du förvisso, men bara så länge du inte röker).
Det är du som har valt att ha ovanan (eller vanan eller nöjet eller vad du än vill kalla det) och det är således ditt ansvar att se till att den går ut över omgivningen så lite som möjligt och sedan ta konsekvenserna av vad detta innebär.
Du kan rycka på axlarna och tycka att "lite röklukt är väl inte så farligt" och nej, det är det kanske inte för alla. Men för exempelvis astmatiker kan det framkalla andningssvårigheter i flera dagar efteråt. Själv är jag inte så illa däran (vad jag vet har jag inte astma utan är bara allergisk mot något) och kan andas igen efter en timme eller så men det finns dessvärre mindre lyckligt lottade människor.

Så, nu har jag klagat färdigt för idag.

Kommentarer
Postat av: Boffo

Det fungerar annars att sparka lite lätt på dem, så går de ut :o)

2007-04-27 @ 20:55:22
URL: http://boffo.blogg.se
Postat av: Fia

Absolut sant! Vill man röka så visst, men inte så det går ut över andra. Kanske bör man göra som i Kina, där de har speciella platser på gatan där rökarna får uträtta sina "behov" och förhoppningsvis skämmas lite för denna ovana.

2007-05-02 @ 10:32:48
Postat av: Magnus

Det kan också argumenteras att rökare är skattebetalare i samma mån som icke-rökare och därför har rätt till busskurer och inte ska utsättas för en sådan häxjakt och utfrysning bara för att de röker.
Icke-rökarna fick genom rökförbudet på serveringsställen, nu vill de ha bort rökare om de röker utomhus i närheten av en icke-rökare. Nästa steg är kanske speciella rökbås utomhus, eller rökzoner i städer. Sedan kan vi forsla in rökarna i rökgetton. Och arbetsläger...
Om rökarna inte får röka i busskurer borde icke-rökare inte få lov att värma sig / skydda sig mot regn, snö och vind i rökkurer. Och om man ska gå in på saker som skadar andra kan vi lika gärna börja gå till angrepp mot bilisterna som orsakar betydligt mer skada mot miljö och människor än vad rökare gör. Kolmonoxidutsläppen är lite värre... :S

2007-06-24 @ 00:28:34
URL: http://blog.cleric.se
Postat av: Evelina

Jag tycker att du har helt rätt.

2007-09-01 @ 11:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0